فهرست مطالب

بکارگیری روغن فورج گرم که روغن گرافیت و روانکار گرافیتی نیز نامیده می شود، برای بالا بردن کیفیت عملیات فورجینگ و بهبود پوشش دهی فلزات یک نیاز ضروری است. اما اینکه از چه نوع روغنی استفاده شود و شرایط کیفی آن به چه صورتی باشد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل احتمالاً با نمونه های مختلفی از این محصولات مواجه می شوید که روغن پایه گرافیت هم می‌تواند یکی از آنها باشد. عملیات فورجینگ در قالب فورجینگ سرد و فورجینگ گرم صورت می گیرد که روغن گرافیت در حالتی به کار گرفته می شود که حرارت زیادی استفاده شود. با توجه به شرایط اولیه مورد نیاز برای این سیستم، در ادامه معرفی کاملی از این روغن و شرایط استفاده از آن خواهیم داشت. شرکت روغنکاران ارس نور نماینده رسمی فروش انواع روغن فورج گرم برندهای معتبر مانند روکل Rocol در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید گریس صنعتی، روغن و روانکار گرافیتی و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت روغن فورج گرم با کارشناسان ما در شرکت ارس نور تماس بگیرید.

روغن فورج گرم چیست و چه کاربردی دارد؟

روغن فورج گرم یا روغن عاری از دود و بخار یک نوع روغن خاص و منحصر به فرد است که برای عملیات فورجینگ تولید شده و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. این روغن در کنار نقش اصلی خود که روانکاری محیط است باید بتواند فضای مناسبی برای کار در حرارت بالا به وجود بیاورد تا محصول نهایی کیفیت مطلوبی داشته باشد. به همین دلیل استفاده از ترکیبات نسوز و به کارگیری مواد روانکار در ساختار آن به عنوان اصلی ترین ویژگی های روغن شناخته می شود.

کاربردهای روانکار گرافیت به حوزه‌های مختلفی دیده می‌شود که شاید معروف ترین و شناخته شده ترین آنها تولید قطعات خودرو و قطعات یدکی برای دستگاه های مختلف است. البته با توجه به اینکه قطعات فلزی و قطعات ساخته شده از فولاد در معرض فشار هستند، به‌ کارگیری عملیات فورجینگ برای بالا بردن طول عمر آنها ضروری است. بنابراین در هر زمینه‌ای که ما به فکر تولید قطعات فلزی باشیم و احتمال خوردگی جوشکاری آنها وجود داشته باشد میتوان از روغن گرافیت هم استفاده کرد.

روغن فورج گرم

نحوه بکارگیری روغن Metalflo 4000

توصیف عملیات فورجینگ مورد بحث ما نیست اما به طور مختصر به آن می پردازیم تا شما هم از نحوه بکارگیری روغن گرافیت اطلاع پیدا کنید. در جریان فورجینگ حرارت زیادی به دو قطعه کار داده می‌شود و تحت این حرارت زیاد دو قطعه کار چکش‌کاری می‌شوند تا به مرور زمان در یکدیگر ادغام شده و اصطلاحاً فورج صورت گیرد. در این بین باید از روغن به عنوان بخشی از فرآیند فورجینگ استفاده شود تا روند ادغام شدن فلزات به شکل مناسب صورت گیرد.

 بنابراین عملاً انتظار ما از روغن فورجینگ این است که نسبت به حرارت بسیار زیاد عملیات فورجینگ مقاومت داشته باشد و به عنوان روانکار پتک های چکش کاری به کار گرفته شود. حالا ممکن است با استفاده از یک سیستم به محیط اضافه شود یا فرد به صورت دستی از آن کمک بگیرد.

ویژگی های اصلی روغن فورج گرم

با توجه به توصیفی که از فرایند فورجینگ داشتیم و شرایطی که از روغن Metalflo 4000 استفاده می‌شود، طبیعتاً باید انتظارات خاصی هم از آن داشته باشیم. در مورد ویژگی‌های این روغن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بکارگیری گرافیت به عنوان ماده پایه

از گرافیت به عنوان یک ماده پایه و اصلی نسوز یاد می‌شود که معمولاً در شرایط حرارتی بسیار شدید به کار گرفته می شود. وجود گرافیت در ساختار روغن این امتیاز را به ما می‌دهد که در شرایط حرارتی مختلف از آن استفاده کنیم و نگران سوختن روغن نباشیم. به همین دلیل برای روغن فورج گرم از اصطلاح روغن پایه گرافیت هم استفاده می شود که کاربرد آن را در حوزه های مختلف توسعه می دهد. البته نمونه های دیگری هم از این روغن ها بر پایه مواد دیگر تولید شده که بر مبنای نیاز خود می توانید از آن ها استفاده کنید.

مقاومت بالا در برابر حرارت

فرایند فورجینگ در درجه حرارت بسیار بالا انجام می‌شود تا فرایند ادغام و فورج شدن فلزات به شکل مناسب انجام شود. بنابراین طبیعی است که از روغن فورجینگ انتظار مقاومت بالا در برابر این حرارت را داشته باشیم تا تبخیر نشود و در تمام طول فرآیند امکان استفاده از آن وجود داشته باشد. روغن عاری از دود و بخار اصطلاحی است که برای روغن فورج گرم استفاده می شود و با توجه به ویژگی های ذاتی آن به نظر می رسد که اصطلاح درستی است.

روانکاری محیطی

بخشی از فرآیند فورجینگ شامل استفاده از پتک های چکش کاری است تا نیروی فشاری لازم برای ترکیب کردن فلزات با یکدیگر فراهم کند. نحوه حرکت پتک های چکش کاری و وارد آمدن فشار به فلزات باید به شکلی باشد که در روند جوشکاری اختلالی ایجاد نشود. بنابراین بخشی از وظیفه روغن فورج گرم به روانکاری پتک ها برمی‌گردد و در بازار تحت عنوان روانکار پتک های چکش کاری گرم شناخته می شود.

چسبندگی و ویسکوزیته بالا

در برخی از شرکت‌ها به جای بکارگیری پتک و چکش برای انجام فرآیند فورجینگ از سیستم های پرس هیدرولیک استفاده میشود که فشار مورد نیاز عملیات را به صورت پیوسته و یکپارچه وارد می‌کند. در این حالت قطعات فلزی در داخل قالب های مخصوصی گذاشته میشود و به آنها فشار وارد می شود. بنابراین استفاده از روغن فورج گرم در این وضعیت به عنوان یک روان کار بوده و نقش روانکار قالب های پرس را بر عهده دارد.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، باید بپذیریم که ویژگی ها و خصوصیات ذاتی روغن فورج گرم کاملاً برای فرایند فورجینگ مناسب است و کیفیت این فرآیند را بالا میبرد. در حقیقت این روغن در وهله اول به عنوان روانکار برای چکش کاری و پرسکاری ایفای نقش می کند که در مورد همه روغن ها چنین انتظاری وجود دارد. اما در طرف مقابل این روغن قرار است در یک محیط با حرارت بالا به کار گرفته شود و طبیعتاً مقاومت در برابر حرارت و جلوگیری از سوختگی ویژگی مهم دیگر آن است. شما هم اگر به دنبال اطلاعات تخصصی تر در مورد محصولات مختلف هستید یا می خواهید به صورت اختصاصی از روغن فورج گرم استفاده کنید می توانید با ما تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان مربوطه بپرسید.

روغن METALFLO 4000 Rocol با پایه گرافیت

این روغن جهت استفاده در صنایع فورج کاری،به منظور استفاده در پتک های چکش کاری گرم، روغنکاری انواع عملیات برروی فلزات گرم ازقبیل قالب های پرس به کارمی رود.همچنین این محصول قابلیت استفاده در سیستم های دستی و اتوماتیک وانواع فلزات با تناژهای مختلف را دارا می باشد لیکن توصیه می شودجهت دستیابی به نتایج بهتر، به وسیله اسپری های اتوماتیک مورد استفاده قرارگیرد.

ازمزایای استفاده این روغن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • عاری بودن ازهرگونه دود و بخار
  • کمک به حرکت فلزات درسریع تر پرشدن قالب
  • کنترل درجه حرارت قالب و افزایش عمر آن
  • استفاده به عنوان یک پوشش بر روی سطح فلزات گرم
  • قابلیت استفاده به صورت خالص و یا رقیق کردن توسط آب