یکی از مهمترین ابزار هایی که در کارخانه های صنایع غذایی و در فروشگاه های فروشنده محصولات غذایی کاربرد دارد و اتفاقاً در فواصل زمانی مختلف باید تعویض شود، تیغه برش مواد غذایی است. این تیغه ها که با الفاظ دیگری مانند تیغه های صنایع غذایی یا تیغه های برش غذا هم شناخته می شوند، کاربردهای متفاوتی دارند که هر صنعت با توجه به نیاز خود می تواند یک یا چند مدل از آن ها را به کار ببرد. با توجه به کاربرد وسیع تیغه برش مواد غذایی در بخش‌های مختلف در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت و در مورد جنس بدنه و کاربرد آنها هم صحبت می کنیم. شرکت روغنکاران ارس نور نماینده رسمی فروش انواع تیغه برش مواد غذایی و صنایع بسته بندی برندهای معتبر مانند باناش در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید تیغه برش مواد غذایی و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت تیغه برش مواد غذایی با کارشناسان ما در شرکت ارس نور تماس بگیرید.

تیغه برش صنایع غذایی

کلیاتی در مورد تیغه برش مواد غذایی

تیغه برش مواد غذایی یک نوع صفحه تیز و برنده است که به طور خاص برای برش دادن مواد غذایی طراحی شده است. این تیغه ها ممکن است به صورت تیغ های اره‌ای و دندانه دار باشند یا لبه های آنها مانند چاقو تیز بوده و برای برش های نازک به کار گرفته شود. معمولاً صنایعی که با مواد غذایی سخت مانند استخوان یا غضروف در ارتباط هستند، باید از تیغه های اره ای استفاده کنند. اما در موارد دیگر مانند برش ورقه های سوسیس و کالباس یا برش ورقه های چیپس می توان از مدل های ساده تر استفاده کرد. از دیگر محصولات شرکت ارس نور می توان به تیغه برش پارچه و تیغه برش پلاستیک اشاره کرد.

تیغه برش صنایع بسته بندی

جنس به کار گرفته شده در ساخت تیغه های برش صنایع غذایی

همین الان اگر صنایع غذایی مختلف را در ذهن خود مرور کنید، برخی از آنها مانند برش شیرینی و برش نان فانتزی بسیار نرم هستند و برخی نیز با استخوان و غضروف در ارتباط هستند که بسیار سخت و شکننده می‌شوند. بنابراین طبیعی است که در ساخت تیغه های صنایع غذایی از مواد مختلفی استفاده شود که استنلس استیل پرکاربرد ترین آن هاست. تیغه برش مواد غذایی استنلس استیل استحکام بالایی دارد و در برابر زنگ زدگی هم مقاوم است. به همین دلیل هم در برشهای عرضی و هم در برشهای طولی انتخاب مناسبی است.

ماده اولیه دیگر در ساخت تیغه های برش غذا استیل با کیفیت بالا به همراه روکش کروم یا روکش تفلون است. این تیغه ها بیشتر در دستگاه های اسلاید گوشت و مواد پروتئینی مناسب هستند. معمولاً طراحی در نظر گرفته شده برای این تیغه ها به صورت صاف و گرد است، اما برای موادی که با استخوان و غضروف سر و کار دارند باید از تیغه های دندانه دار استفاده شود.

از دیگر مواد اولیه به کار گرفته شده در ساخت تیغه برش مواد غذایی می توان به فولاد ابزار اشاره کرد که در دستگاه‌های چرخ گوشت و دستگاه‌های مرتبط با برش های نرم کاربرد دارد. اگرچه این تیغه ها به اندازه استنلس استیل استحکام ندارند یا به اندازه آن ها صاف و براق نیستند، اما از لحاظ تنوع در طراحی در سطح بسیار مطلوبی بوده و امکان استفاده از آنها در دستگاه های چربی گیر و حتی دستگاههای آب میوه هم وجود دارد.

تیغه صنایع غذایی

 نکات مهم در طراحی و ساخت تیغه برش مواد غذایی

معمولاً شرکت ها طراحی های متفاوتی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند که این طراحی ها کاملاً با کاربرد ابزار ها همخوانی دارد. در وهله اول این انتخاب ممکن است یک تیغه تخت منحنی یا یک تیغه گرد باشد که معمولاً برای برش های ورقه ای از تیغه های گرد بدون دندانه استفاده می شود. این سبک طراحی در تیغه های فلزی برای دستگاه های اسلاید گوشت یا اسلاید کالباس و سوسیس مناسب است و در خرد کردن سبزیجات و میوه ها هم به کار گرفته می‌شود.

 طراحی دندانه دار بیشتر مختص صنایع غذایی سخت است که برش گوشت حاوی استخوان یا غضروف و همچنین ورقه ای کردن گوشت منجمد در این رده قرار می گیرد. عملکرد این دندانه ها در وهله اول برش دادن اجسام سخت است که طبیعتاً ممکن است بخشی از آن را جدا کند. اما در هر صورت باید بپذیریم که برای صنایع غذایی سخت مانند صنایع غذایی مادر مهم هستند.

فاکتورهای مهم در خرید تیغه های صنایع غذایی

اگر شما قصد خرید تیغه برش مواد غذایی را داشته باشید ممکن است نقش های متفاوتی را هم در نظر داشته باشید. در واقع ممکن است شما یک مصرف‌کننده معمولی باشید که یک تیغه فلزی برای دستگاه چرخ گوشت یا برای دستگاه خردکن خود نیاز داشته باشید. در این جور مواقع تیغه اصلی دستگاه خود را در نظر بگیرید و تیغه برش را بر مبنای آن انتخاب کنید. این انتخاب باید هم بر مبنای طراحی تیغ و هم بر مبنای جنس آن باشد.

گروه دوم کسانی هستند که به عنوان واسطه عمل میکنند. به عنوان مثال شرکت های پخش مواد غذایی نیاز دارند که قطعات گوشت بزرگ را به تکه های کوچک تر تقسیم کنند و از طرف دیگر مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس و همچنین چیپس را به ورقه تبدیل کنند. این افراد باید تیغه برش مواد غذایی را با توجه به حجم کار خود انتخاب کنند و مطمئن باشند که عملکرد تیغه با توجه به ظرفیت دستگاه توجیه‌پذیر است.

 اما گروه سومی که احتمالاً به فکر خرید تیغه برش مواد غذایی هستند، شرکت های بزرگ تولید کننده مواد غذایی هستند که نمونه های مختلف آنها را داریم. این شرکت ها ممکن است از تولید یک نان فانتزی ساده گرفته تا تولید اسلاید گوشت و چیپس سیب زمینی یا هر نوع ماده غذایی دیگری را بر عهده داشته باشند. بنابراین طبیعی است که در انتخاب تیغه های برش صنایع غذایی باید به این موارد توجه کنند و تیغه نهایی را بر مبنای نیاز خود بخرند.

تیغه برش مواد غذایی

 جمع بندی 

به خاطر داشته باشید که وقتی که شما در حوزه تولید مواد غذایی فعالیت می کنید و دستگاه برش مواد غذایی را به عنوان اصلی ترین دستگاه خود دارید، عملکرد مناسب تیغ یعنی بالا بردن بازدهی کار شما و در نتیجه افزایش کسب درآمد. پس حتی اگر خودتان اطلاعات کافی در مورد نحوه خرید تیغه برش مواد غذایی ندارید، در گام اول از کاتالوگ دستگاه کمک بگیرید و در کنار آن با کارشناسان شرکت های مختلف مشورت کنید. کارشناسان ما هم این آمادگی را دارند تا به سوالات احتمالی شما در زمینه خرید تیغه های برش صنایع غذایی پاسخ دهند و شما را به بهترین محصولات بازار برسانند.

شرکت باناش Banaş ترکیه تولید کننده تخصصی انواع تیغه های برش استاندارد و مخصوص با دانش فنی کشور آلمان می باشد که قادر به تولید تیغه های برش صفحه ای-طولی، چرخشی، گرد و دندانه دار می باشد.

تیغه های تولیدی در صنایع ذیل کاربرد دارند:

صنایع غذایی- صنایع کارتن و مقوا- صنایع بسته بندی- صنایع سلولزی و دستمال کاغذی- صنایع لاستیک و پلاستیک- صنایع نساجی- صنایع فلزی- صنایع چوب- صنعت شیشه- صنایع داروسازی- صنایع برش نایلون و گرانول- صنایع چسب و فوم- صنایع کاغذ، چاپ و صحافی و سایر صنایع

انواع تیغه برش