فهرست مطالب

با توجه به شرایط متفاوت در دستگاه های مختلف و ایجاد تنش های مکانیکی و غیرمکانیکی، طراحی انواع روغن و گریس یک موضوع طبیعی است و گریس سیم بکسل هم از همین محصولات در بازار است. این نوع گریس خاص به عنوان یک گریس روان کننده و ذوب نشونده شناخته می‌شود که توانایی بالایی در تحمل تنش های حرارتی و غیرحرارتی دارد. بنابراین می‌توان آن را در شرایط مختلفی به کار برد و از تاثیر منفی محیط جلوگیری کرد. با توجه به اینکه گریس سیم بکسل در بخش‌های مختلف قابل استفاده است و به عنوان یکی از محصولات پرمصرف در حوزه حمل و نقل و ترابری شناخته می شود در ادامه در مورد ویژگی های کلی آن و شرایط استفاده از آن صحبت خواهیم کرد. شرکت روغنکاران ارس نور نماینده رسمی فروش انواع گریس سیم بکسل برندهای معتبر مانند روکل Rocol در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید گریس صنعتی، روغن سیم بکسل آسانسور و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت گریس مخصوص سیم بکسل با کارشناسان ما در شرکت ارس نور تماس بگیرید.

گریس سیم بکسل چیست؟

گریس سیم بکسل (wire rope dressing) یک نوع گریس خاص طراحی شده برای استفاده اختصاصی در مورد سیم بکسل است که مقاومت بالایی در برابر شرایط خورنده دارد و می‌تواند حرارت محیطی را به خوبی تحمل کند. استفاده از سیم بکسل در یدک کش ها و همچنین در انتقال سازه های سنگین بسیار مهم است. هرگونه کوتاهی در نگهداری از سیم بکسل یا تاثیر شرایط محیطی روی بخش‌های مختلف آن می تواند طول عمر آنها را کاهش داده و از طرف دیگر کارایی آنها را برای جابجایی سازه های سنگین پایین می آورد.

این در حالی است که گریس سیم بکسل یا گریس وایر روپ به طور اختصاصی برای نگهداری و سرویس سیم بکسل طراحی شده است. این گریس توانایی پوشش دادن بخش های داخلی و خارجی دستگاه سیم بکسل را دارد و به همین دلیل طول عمر آنها را بالا میبرد. در ضمن توانایی بالا در تحمل شرایط سخت این اجازه را به سرویس کارها می دهد که دوره زمانی سرویس خود را افزایش دهند و هزینه نگهداری دستگاه هم پایین بیاید.

گریس سیم بکسل

گریس وایر روپ چگونه استفاده میشود؟

نحوه استفاده از یک گریس سیم بکسل با توجه به نوع دستگاه و شرایط استفاده از آنها متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان از دو سیستم دستی و مکانیکی برای اعمال گریس استفاده کرد که با توجه به شرایط کار تعیین می شود. این روانکار هم به عنوان سیستم حمایتی از قطعات داخلی دستگاه عمل می کند و هم نقش خنک کننده داشته و حرارت داخلی را جذب می کند. بنابراین در وهله اول از ایجاد اصطکاک و سایش بین قطعات جلوگیری کرده و تنش حرارتی محیطی را دور می کند تا عملاً طول عمر قطعات افزایش یابد.

اهداف استفاده از گریس سیم بکسل

گریس یا روغن سیم بکسل می‌تواند نقش های متفاوتی داشته باشد که بیشتر به دلیل خصوصیات شیمیایی و ویژگی‌های خاص آن است. این ماده روانکار در وهله اول ذوب نشونده است که نشان دهنده تحمل بالا در برابر حرارت بوده و این جذب گرمای داخلی سیستم را راحت می کند. البته تغییراتی در ترکیب شیمیایی این نوع گریس به وجود آمده که می توان آن را برای شرایط آب و هوایی مختلف یا شرایط کاربردی خاص به کار برد.

ویژگی های خاص wire rope dressing

وقتی که بحث استفاده از گریس وایر روپ میشود، یعنی چند ویژگی خاص و منحصر به فرد در آن به کار گرفته شده که با تغییر جزئی در آن ها می توان این ویژگی ها را هم تغییر داد. اما به طور کلی خصوصیات گریس سیم بکسل به ما اجازه می‌دهد که در بخش‌های زیر از آنها استفاده کنیم:

  • روانکار سیم بکسل: نه تنها در مورد این محصول خاص، بلکه در مورد همه گریس ها و روغن‌ها، می‌توانیم ادعای روانکاری سیستم را داشته باشیم. هم روغن و هم گریس توانایی بالایی در تحمل تنش محیطی دارند و ماندگاری آنها بین قطعات بالاست. بنابراین طبیعی است که از سایش قطعات جلوگیری کرده و در نتیجه میزان استهلاک قطعات را پایین می آورد.
  • گریس ذوب نشونده: این یک ویژگی جالب و خاص برای گریس سیم بکسل محسوب می شود که کاربرد آن را هم تحت تاثیر قرار می دهد. در حقیقت این ویژگی نشان می‌دهد که این گریس خاص می‌تواند درجه حرارت بالایی را تحمل کند و در صورت بالا رفتن دمای داخلی یک سیستم، نگرانی در مورد از بین رفتن ماده روان کار و بالا رفتن استهلاک بخش های داخلی آن وجود ندارد. در ضمن می توان آن را هم در بخش داخلی و هم در بخش خارجی سیستم به کار گرفت.
  • گریس مقاوم در برابر آب دریا: گفتیم که سیستم های سیم بکسل به عنوان یدک کش هستند و این ممکن است کاربرد آنها را در شرایط مختلف مانند کشتی یا سیستم های دریایی توجیه کند. به همین دلیل شرکت سازنده ترکیب آن را به شکلی طراحی کرده که در برابر آب دریا مقاومت بالایی دارد. پس امکان استفاده از آن در سیستم های حمل و نقل دریایی و همچنین در بنادر و اسکله ها وجود دارد.
  • گریس محافظ در برابر خوردگی: شاید جالب باشد بدانید که گریس سیم بکسل توانایی تحمل دمای بین منفی ۳۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد را دارد و تحت تاثیر شرایط محیطی قرار نمیگیرد. بنابراین می توان از آن به عنوان یک سیستم محافظت در برابر خوردگی بخشهای درونی و بیرونی استفاده کرد و برای سایش غلاف ها و چرخ ها بهترین انتخاب ممکن است.

در انتها به خاطر داشته باشید که گریس سیم بکسل به عنوان یک نوع روغن نیمه سیال شناخته می شود که ماندگاری آن نسبت به گریس ها و روغن های معمولی بسیار بیشتر است. به همین دلیل وقتی که به یک سیستم اعمال می شود، تحت شرایط حرارتی یا شرایط محیطی تغییر نمی‌کند و این قطعات داخلی دستگاه را محافظت می کند. بنابراین طبیعی است که خرید گریس وایر روپ می‌تواند به بالا رفتن طول عمر سیستم های یدکی و سیستم‌های حمل و نقل کمک کند. البته برای گرفتن اطلاعات تخصصی تر و همچنین مشاوره با کارشناسان فنی ما میتوانید از شماره های سایت استفاده کنید و با ما در تماس باشید.